برنامه ششم توسعه و لزوم شتاب بخشی به توسعه کردستان/ دکتر پیمان عزتی

دکتر پیمان عزتی از مدیران صنعتی استان کردستان با ارسال یادداشتی به کردپرس به بررسی برنامه ششم توسعه کشور و لزوم جبران عقب ماندگی ها و نیز توجه به وضعیت توسعه ای استان کردستان پرداخته است.

کردپرس- پس از انقلاب اسلامی ایران نقشه راه توسعه و استقلال کشور و بزرگترین و جامع ترین برنامه سند چشم انداز ایران 1404 در نظر گرفته شد، که برای رسیدن به این هدف یعنی داشتن ایرانی آباد، مستقل و سرآمد در منطقه و در همه زمینه ها برنامه های پنج ساله ای در نظر گرفته شد. این سند با دستور رهبر معظم انقلاب بوسیله مجمع تشخیص مصلحت تدوین شده است تا سیاست گذاری ها انجام و بر نحوه اجرای آن توسط قوای سه گانه پایش داشته باشند.

بنا به ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب به ریاست محترم جمهوری در برنامه پنج ساله ششم، سیاست‌های کلی بر پایه محورهای سه‌گانه «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و  «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف آن، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که به‌کلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.
قاعدتاً باید برای اجرای این برنامه ها با توجه به پتانسیل استان های مختلف در ایران بزرگ که دارای چهار اقلیم همزمان هست،  به آب های آزاد از جنوب و به بزرگترین دریاچه جهان در شمال دسترسی دارد، هم بیابان دارد و هم کوهستان تقسیم شود. با این تقسیم بندی جبران عقب ماندگی های هر استان بخصوص پس از جنگ تحمیلی سپس رشد آنها در دستور کار قرار گرفت.
در این میان استان های مرزی غرب و جنوب غرب بخصوص کردستان بخاطر شرایط خاص در جنگ از قافله رشد عقب ماندند لذا همین امر قاعدتاً موجب عقب افتادن کشور از نیل رسیدن به اهداف چشم اندازهای توسعه گردید.
با این تفاسیر نقش استان کردستان به خاطر شرایط بکر آن در توسعه کشور می توان حساس دانست. استان کردستان به خاطر قرار گرفتن در مرز غرب ایران و همجواری با کردستان عراق که به نسبت از نقاط امن و دارای رونق اقتصادی خوبی پس از سقوط رژیم بعث عراق و حتی پس از حمله داعش به عراق محسوب می شود قرار دارد. این شرایط موجب شد که کسب و کار در شهرهای مرزی مانند بانه و مریوان به خوبی اما نه تحت سیاست و برنامه خاصی رونق پیدا کند. اما این رونق متاسفانه منجر به گسترش پدیده قاچاق و بهم خوردن توازن مالی و فرهنگی منطقه گردید. لذا بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها در نظر گرفتن مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش بسیار مهم می باشد.
نادیده گرفتن پتانسیل های گردشگری ناب و خاص استان موجب کاهش جذابیت های رفاهی و فقر اطلاعاتی برای گردشگران شده است. همچنین عدم رسیدگی به گسترش صحیح آموزش عالی موجب فرار مغزهای استان شده است که موجب عدم پشتوانه سازی در مدیریت بومی استان خواهد شد. لذا اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی در استان بسیار حایز اهمیت می باشد و لازم است تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب ‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال انجام گردد. در همین راستا لازم است توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش‌های مسأله‌محور و تجاری‌سازی پژوهش و نوآوری، و توسعه نظام جامع تأمین مالی در جهت پاسخ به نیاز اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت برنامه های توسعه کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.
به همین موازات در نظر نگرفتن شرایط صنعتی و نبود کارخانه های مادر و صنایع بزرگ متناسب با استان کردستان موجب رشد نکردن فرهنگ کار صنعتی در بین قشر متوسط به پایین و جویای کار استان گردید. نادیده گرفتن کشاورزی علمی هم موجب عدم بهره برداری با بهره وری بالا منابع و توان کشاورزی استان شد. بطور کلی این مسائل مانع از توسعه راه های استان هم هوایی و هم زمینی شد.
تا اینجا می توان به این نکته رسید که استان کردستان تاکنون حتی در چارچوب ابتدایی ترین اهداف رشد و توسعه عقب مانده است. برای این منظور در برنامه پنج ساله ششم آینده نیاز است به اقتصاد مبتنی بر واردات و صادرات از طریق مرزهای استان به اقلیم کردستان عراق اهتمام ورزید و منطقه آزاد بانه و مریوان یا منطقه آزاد ماد سریعاً به بهره برداری برسد تا نه تنها برنامه های استان به چشم انداز ترسیم شده برسد که از قبل این استراتژی اقتصاد استان کردستان نیز متحول و نظامند گردد.
لذا در امتداد این هدف باید هرچه سریعتر پروژه احداث فرودگاه بین المللی سقز تسریع پیدا کند و راه آهن هم از شمال استان و هم از شرق استان وارد شود تا توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار محقق شود. با در نظر گرفتن اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن بدین منظور و تسهیل در رفت و آمدها و جذب گردشگر و سرمایه گذار به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماد باید جذابیت های گردشگری و راه های استان بهبود پیدا کند و هتل ها و مراکز گردشگری مدرنی راه اندازی گردد.
قاعدتاً هم برای حفظ نخبگان استان دانشگاه هایی جدید با کیفیت بالا راه اندازی شود. به کشاورزی استان بصورت کاملا علمی و مدرن نگریسته شود تا با توجه به پتانسیل های ممکن محصولات مختص منطقه مانند توت فرنگی تولید و حتی به صادرات آن در سطح کلان اندیشید. همچنین یکی از ویژگی های بکر استان کردستان در معادن سنگ های زینتی می باشد که با سرمایه گذاری صحیح روی آن می توان علاوه بر بازار داخل بازارهای خارجی را هم نشانه گرفت.
در مقوله مباحث فرهنگی با توجه به غنای آن در کردستان باید حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران، محققان و تولیدکنندگان آثار و محصولات فرهنگی و هنریِ مقوّم اخلاق، فرهنگ و هویت اسلامی – ایرانی در نظر گرفته شده و با طرح ریزی مهندسی فرهنگی توجه ویژه ای به توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها و شاخص‌های هویت اسلامی – ایرانی و بومی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان شود.
در این برنامه باید به جبران عقب ماندگی های سال های گذشته توجه ویژه ای صورت گیرد. دستگاه های اجرایی باید پروژه های بزرگ ملی و پروژه های جدیدی که قابلیت اجرا در برنامه ششم را دارند را اعلام کنند تا در این برنامه گنجانده شوند. برای اینکه بیشترین بهره وری را داشته باشیم باید بهترین شیوه برای هزینه کرد منابع طراحی و اجرایی شود. با علم به این اهداف بکر در راستای ترسیم نقشه راه برای استان کردستان می توان شاخص های توسعه برنامه چهارم و پنجم را مقایسه نمود تا برنامه ششم را برون یابی نمود. با این حساب دیدگاه بهتری برای شروع و پایان برنامه ششم بوجود خواهد آمد اما در وهله اول نخست باید برنامه های بجا مانده در برنامه پنجم را به اتمام رسانید. براساس مستندات موجود در هر کشوری که دولت کوچک تر بوده سریع تر و بهتر توسعه و رشد پیدا کرده است. به گفته استاندار محترم کردستان قانون امروز حکم کرده که پروژه های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم لذا همه باید در راستای عمل به قانون تلاش کنند.
نهایتاً امیدواریم با یکدلی و هم صدایی تمامی مدیران و تصمیم گیرندگان استان و در نظر گرفتن مصلحت مردم بدور از اختلافات و گرایشات سیاسی و حرکت در راستای خدمت به ملت اهداف موردنظر محقق گردد تا نه تنها استان کردستان بلکه کشور عزیزمان نیز در محور رشد و استقلال قرار گیرد. کد مطلب: 99083  |  تاريخ: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷

 
لینک گروه تلگرام پایگاه خبرگزاری کردنور

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *