نماینده‌ مجلس عراق هشدار داد: چراغ سبز آمریکا برای آغاز روند تجزیه عراق

نماینده هم‌پیمانی ملی در مجلس عراق تصمیم کمیسیون امور خارجی کنگره آمریکا در خصوص تصویب طرحی برای تعامل واشنگتن با کُردها و اهل سنت در عراق بە مانند تعامل با دو کشور مستقل را نوعی چراغ سبز آمریکا برای آغاز روند تجزیه عراق توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از خبرگزاری «السومریه نیوز» حیدر الفوادی در بیانیه‌ای نوشت: این اقدام کنگره، اهداف آمریکا برای تجزیه عراق و سلطه بر این کشور و حفظ امنیت رژیم صهیونیستی را که پیش‌ازاین جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری این کشور از آن‌ها سخن گفته بود و با واکنش شدید هم‌پیمانی ملی روبرو شده بود، برملا ساخت.
از سوی دیگر علی الصجری نماینده ائتلاف نیروهای اهل سنت عراق نیز در بیانیه‌ای با هشدار در خصوص خطرات تصویب این طرح کنگره آمریکا گفت: هدف از ارائه این طرح، تجزیه عراق و تسلیح نیروهای پیشمرگ و عشایر اهل سنت بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق است.
وی با تأکید بر مخالفت عشایر اهل سنت عراق با این طرح افزود: عشایر اهل سنت دریافت رشوه از سوی آمریکا را که به تجزیه عراق بر اساس طایفه‌ای و جدا کردن غرب عراق از شمال و جنوب آن خواهد انجامید، نخواهند پذیرفت.
لازم به ذکر است کمیسیون امور خارجی کنگره آمریکا قرار است پیش‌نویس طرحی را برای تعامل با نیروهای پیشمرگ و گروه‌های مسلح سنی در عراق به‌عنوان دو کشور، به رأی بگذارد.
جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی در سال 2013 گفته بود تأسیس سه اقلیم شیعه، سُنی و کُردی یک ضرورت حتمی برای حل بحران عراق است.

این خبر رو هم ببینید

بلومبرگ: سرکردۀ جدید داعش در استانبول دستگیر شد

روزنامۀ بلومبرگ از قول مقامات ترکیه مدعی شد، سرکردۀ جدید داعش در استانبول توسط پلیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *