هانی‌زاده در گفتگو با برنا: داعش ابزار اجرای سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه است

هدف مشخص عربستان البته در کنار برخی از کشورهای منطقه، بازگرداندن شرایط سیاسی عراق به شرایط قبل از سال 2003 میلادی است

۱۳۹۳ یکشنبه ۸ تیر ساعت 15:30
هانی‌زاده: من اعتقاد دارم گروه تروریستی داعش محصول مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است. داعش ابزاری در راستای اجرای سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه است. در حال حاضر اسنادی در دست است که نشان می‌دهد «ابوبکر البغدادی» رهبر این گروه تکفیری- تروریستی به مدت دو سال در فلسطین اشغالی توسط موصاد، سازمان جاسوسی اسرائیل تحت آموزش فراگرفته است… هدف مشخص عربستان البته در کنار برخی از کشورهای منطقه، بازگرداندن شرایط سیاسی عراق به شرایط قبل از 2003 میلادی است…هدف آن‌ها نیز ناکارآمد جلوه دادن دولت قانونی نوری المالکی است.
 
دکتر هانی زاده اگر مایل باشید در ابتدای گفتگو به بررسی علل و زمینه‌های بحران عراق بپردازیم. تحلیل شما در این رابطه چیست؟
با عطف توجه به برخی از جریانات منطقه‌ای از قبیل بحران سوریه و لبنان و به ویژه شکست غرب و آمریکا در سرنگونی نظام سوریه؛ قدرت‌های منطقه‌ای با همکاری قدرت‌های فرامنطقه‌ای فاز جدیدی از اقدامات خود را با هدف مقابله با کشورهای مستقل منطقه آغاز کردند.
 
متعاقب این سیاست و این استراتژی غرب و همراهان منطقه‌ای دست به چه اقدامی زده‌اند؟
بر طبق این استراتژی غرب – به ویژه آمریکا و همراهان منطقه‌ای آن – به ویژه عربستان – از گروه تکفیری داعش خواستند تا پایگاه‌های خود را به عراق منتقل کند.
 
یعنی می‌خواهید بگویید که گروه تروریستی داعش دست‌ساختۀ غرب است؟
بله. من اعتقاد دارم گروه تروریستی داعش محصول مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است. داعش ابزاری در راستای اجرای سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه است. در حال حاضر اسنادی در دست است که نشان می‌دهد «ابوبکر البغدادی» رهبر این گروه تکفیری- تروریستی به مدت دو سال در فلسطین اشغالی توسط موصاد، سازمان جاسوسی اسرائیل تحت آموزش فراگرفته است.
 
به صورت مشخص عربستان در عراق به دنبال چیست؟
هدف مشخص عربستان البته در کنار برخی از کشورهای منطقه، بازگرداندن شرایط سیاسی عراق به شرایط قبل از سال 2003 میلادی است؛ امری که کاملاً برخلاف رویه‌های روندهای دموکراتیک است.
 
هدف آمریکا و عربستان از استفاده از ابزار داعش در عراق چیست؟
این گروه خواهان جریان سازی و بحران سازی در عراق هستند. هدف آن‌ها نیز ناکارآمد جلوه دادن دولت قانونی نوری المالکی است. علاوه بر این آمریکا به تبع آن عربستان با درخواست برای تشکیل دولت نجات ملی در عراق آشکارا در روند امور داخلی عراق مداخله کرده‌اند.
 
چه سیاست و خواستی در پس دولت نجات ملی پنهان شده است؟
هدف از تشکیل دولت به اصطلاح فراگیر در عراق چیزی نیست جز تشکیل یک دولت وابسته به غرب و عربستان.
 
آیا آمریکا و عربستان موفق به تشکیل چنین دولتی در عراق خواهند شد؟
من بر این باورم که در شرایط حاضرته با توجه به حضور فعال مراجع شیعی و سنی معتدل در صحنۀ سیاسی عراق، این کشورها موفق به تحقق این هدف خود نخواهند شد.
 
با استناد به گفته‌های می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که شما با جریان‌سازی برخی رسانه‌ها در مورد عملکرد نامناسب نوری المالکی و نادیده گرفته شدن سنی‌ها در مناسبات قدرت عراق مخالفید؟
بله کاملاً درست است. این یک جریان سازی خبری است. اساساً دولت آقای «نوری المالکی» یک دولت فرا حزبی و فراجناحی است که در آن سهم اقلیت سنی هم در بدنه نظام سیاسی و ساختار قدرت دیده شده است. از یاد نبریم که معاون رئیس‌جمهور عراق «طارق الهاشمی» از اهل سنت بود. در حال حاضر در دولت و نیروی مسلح عراق افرادی از اهل سنت نیز وجود دارد.
 
با توجه به بحران عراق؛ جایگاه نوری المالکی را در ساختار قدرت عراق را چگونه تحلیل است؟
از یک سو به دلیل خواست اخیر آیت‌الله العظمی سیستانی؛ مبنی بر اینکه ائتلاف‌های مختلف سیاسی عراق نخست وزیر جدید معرفی بکنند و از سویی دیگر با توجه به خطر بالقوه‌ای که در حال حاضر کشور عراق را تهدید می‌کند، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور ائتلاف‌های مختلف سیاسی در عراق نخست‌وزیر مدنظر خود را پیشنهاد خواهند کرد.
 
با عنایت به شرایطی که گفتید؛ شانس آقای نوری المالکی برای بقا در ساختار قدرت عراق تا چه میزان خواهد بود؟
من اعتقاد دارم، حداقل در این مرحله بهترین گزینه و بهترین انتخاب آقای «نوری المالکی» است. البته گزینه‌های دیگری از قبیل عادل المهدی، علی عبدالعزیز و احمد چلپی نیز شانس نخست‌وزیری دارند؛ ولی باید گفت در شرایط حاضر شانس آقای نوری المالکی از دیگر نامزدها بالاتر و بیشتر است.
 
آیا ایالات متحدۀ آمریکا در صورت تداوم بحران عراق، برای مقابله با گروه تروریستی داعش به عراق لشکرکشی خواهد کرد؟
در بحران اخیر آمریکایی‌ها شرط مقابله با گروه تروریستی داعش را کناره‌گیری «نوری المالکی» از قدرت قرار داده است. به نظر می‌رید آمریکایی‌ها خیلی در مقابل گروه‌های تروریستی جدی نیستند؛ لذا اخیراً شاهد بودیم که آمریکایی‌ها سیگنال‌هایی را به ایران برای مداخلۀ نظامی در عراق می‌دهند. آمریکایی‌ها خواهان این هستند که با این سیاست؛ جمهوری اسلامی ایران را در باتلاق مقابله با تروریست‌های تکفیری در عراق گرفتار سازند
.
آیا در اثر بحران اخیر عراق به سمت تجزیه حرکت خواهد کرد؟
تجزیه عراق در واقع خواست غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه‌ای است. این کشورها تلاش می کنند تا عراق به سه بخش شیعه‌نشین، سنی‌نشین و کرد‌نشین تقسیم شود. اما چنان‌چه پیشتر نیز اشاره کردم این خواست با توجه به هوشمندی و حضور مرجعیت شیعی و سنی عراق به سختی قابل تحقق خواهد بود.
 
مواضع اخیر کردها را در عراق چگونه تحلیل می‌کنید؟
مواضع اخیر کردها آن‌گونه که از زبان نخست‌وزیر اقلیم کردستان شنیدیم و اقدام اخیر آن‌ها در تصرف شهر کرکوک، چالشی جدی برای عراق و آیندۀ سیاسی این کشور است، چراکهً تصرف شهر استراتژیک کرکوک توسط کردها می‌تواند خطری جدی برای تمامیت ارضی این کشور در آینده باشد.
 
 
به عنوان پرسش پایانی، چشم‌انداز عراق را در جریان این بحران چگونه تحلیل می‌کنید؟
من اعتقاد دارم؛ اگر دولت‌مردان عراقی به توصیه‌ها و رهنمودهای مرجعیت شیعی و سنتی معتدل گوش فرا بدهند؛ عراق خواهد توانست بر بحران اخیر غلبه پیدا کند؛ اما در حال حاضر من چشم اندازی مناسب برای بحران عراق نمی‌بینم و عراق به سمت تجزیه حرکت می‌کند؛ اگرچه مرجعیت با حضور موثر خود به دنبال حفظ وحدت در عراق است.
 
 

این خبر رو هم ببینید

بلومبرگ: سرکردۀ جدید داعش در استانبول دستگیر شد

روزنامۀ بلومبرگ از قول مقامات ترکیه مدعی شد، سرکردۀ جدید داعش در استانبول توسط پلیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *