آریز عبدالله نمایندە اتحادیە میهنی در مجلس عراق: در ارتباط با مطالبات کردها حیدر العبادی سرنوشت مالکی را از یاد نبرد

پس از مأمور شدن حیدر العبادی از سوی رئیس جمهوری عراق برای تشکیل کابینه جدید، کُردها خواستار اجرایی شدن آن دسته از حقوق قانونی خود هستند که در دو دورە نخست وزیری نوری مالکی وقعی بە آنها نهادە نشد

پس از مأمور شدن حیدر العبادی از سوی رئیس جمهوری عراق برای تشکیل کابینه جدید، کُردها خواستار اجرایی شدن آن دسته از حقوق قانونی خود هستند که در دو دورە نخست وزیری نوری مالکی وقعی بە آنها نهادە نشد.
آریز عبدالله نماینده مجلس عراق وابسته به فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان بە رهبری جلال طالبانی در گفتگو با خبرنگار کُردپرس اعلام کرد: این بار حقوق قانونی کُردها اجرایی می شوند و برای تضمین آن از جریان های ذی‌ربط بر اساس قانون اساسی عراق تعهد و التزام کتبی گرفتە می شود.
وی افزود: حیدر العبادی، مالکی را پیش چشم دارد که پایبند به اجرایی کردن مطالبات کُردها نبود و در نهایت از کار برکنار شد و دیگر نتوانست در پست نخست وزیری باقی بماند.
آریز عبدالله گفت: اگر در ابتداء توافق صورت گرفت و نخست وزیر به توافقات پایبند نبود و مطالبات کُردها را اجرایی نکرد باید طبق قانون و بندهای توافق صورت گرفتە با وی برخورد شود.
مطالبات کُردهای عراق از دولت های سرکار آمدە در بغداد عبارت بودەاند از اجرایی کردن ماده 140 قانون اساسی (تعیین سرنوشت مناطق مورد مناقشە)، بودجه، بودجه نیروهای پیشمرگ و تعیین تکلیف مسئلە نفت با تصویب قانون نفت و گاز کە از سال ٢٠٠٣ تاکنون این مسائل بە عنوان مشکلات لاینحل میان اربیل و بغداد باقی ماندەاند.
روز دوشنبه گذشته همپیمانی ملی حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای تصدی پست نخست وزیری معرفی و فواد معصوم وی را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.
نخست وزیر موقت عراق انتخاب حیدر العبادی را غیرقانونی و رئیس جمهور و مجلس عراق را به کودتا متهم کرد.
نوری مالکی ضمن شکایت از فواد معصوم در دادگاە فدرال به اتهام نقض قانون اساسی، ارتش را نیز به حالت آماده باش درآورده است.
 
 
کد مطلب: 67966  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۵/۲۲  |  ساعت: ۲۰ : ۴۴

این خبر رو هم ببینید

بلومبرگ: سرکردۀ جدید داعش در استانبول دستگیر شد

روزنامۀ بلومبرگ از قول مقامات ترکیه مدعی شد، سرکردۀ جدید داعش در استانبول توسط پلیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *