بزم گرم موسیقی کردی در شب‌های سرد دیواندره

سرما و یخبندان، دوری تالار و سختی راه، همه و همه دست به دست هم داده بود که ما تصور کنیم از این کنسرت استقبال چندانی نخواهد شد. با این اوصاف به محض ورود به سالن از خیل جمعیت حاضر در آن واقعاً شوکه شدیم، به نحوی که به علت ازدهام جمعیت و ابراز احساسات فراوان مردم به زحمت توانستیم خود را به «سن» برسانیم.

برگزاری کنسرت در شهرستان ها برای گروه های فعال در عرصه موسیقی همیشه انتخاب آخر بوده است. مسایل مختلفی مانند استاندارد نبودن مکان برگزاری کنسرت، ترس از عدم استقبال مردم، سختی رفت و آمد و غیره انگیزه برگزاری کنسرت در شهرستان ها را بسیار کم کرده است. ولی ظاهراً «گروه بیداد» این قاعده متداول را زیر پا گذاشته و این گروه پس از برگزاری یک کنسرت موفق در شهر کامیاران اینبار با ارکستر 12 نفره اش راهی شهر دیواندره شده است. «گروه بیداد» به خوانندگی حسین صفامنش در شرایطی که همه جا را برف و یخبندان فرا گرفته بود در آن شب های سرد و جانسوز دیواندره بزم گرم موسیقی کردی برپا کردند و لحظات پرشوری را برای علاقه مندان به موسیقی اصیل کردی رقم زدند.
گردهمایی بزرگ هنردوستان دیواندره ای در یک شب سرد زمستانی
کنسرت گروه بیداد در وضعیتی برگزار می شود که شهر دیواندره در این ایام زمستان سختی را پشت سر می گذارد و برف و یخبندان همه جا را فراگرفته است. مسعود معزی سرپرست گروه بیداد در اینباره می گوید: «هنگامی که وارد دیواندره شدیم سرمای25 درجه زیر صفر و برف و یخبندان شرایطی را پدید آورده بود که احساس می کردیم احتمالاً مردم از این کنسرت استقبال نکنند. همچنین  سالنی که برای محل اجرا انتخاب شده بود یک تالار بزرگ واقع در خارج از شهر بود که مردم می بایست با ماشین شخصی به آنجا می رفتند».
این هنرمند کامیارانی درباره دلیل انتخاب یک سالن آن هم خارج از شهر گفت: «شهرستان دیواندره یک تالار استاندار با ظرفیت 350 نفر در مرکز شهر دارد ولی چون احساس می کردیم از این کنسرت استقبال بسیار بیشتری صورت خواهد گرفت ترجیح دادیم یک سالن بزرگتر به این برنامه اختصاص داده شود».
 
معزی ادامه داد: «سرما و یخبندان، دوری تالار و سختی راه، همه و همه دست به دست هم داده بود که ما تصور کنیم از این کنسرت استقبال چندانی نخواهد شد. با این اوصاف به محض ورود به سالن از خیل جمعیت حاضر در آن واقعاً شوکه شدیم، به نحوی که به علت ازدهام جمعیت و ابراز احساسات فراوان مردم به زحمت توانستیم خود را به «سن» برسانیم. واقعاً باور نمی کردیم این همه جمعیت در داخل سالن باشد. خوشبختانه شورای شهر و شهرداری دیواندره و گروههایی که در برگزاری این کنسرت همکاری داشتند با مدیریت خوبشان زمینه این استقبال برزگ را فراهم کرده بودند. به عنوان نمونه آن ها برای انتقال علاقه مندان به محل برگزاری کنسرت سرویس های رایگان مینی بوس در نظر گرفته بودند».
 
وی درباره میزان جمعیت حاضر در سالن گفت: «مسئولین برگزاری کنسرت ابتدا 850 صندلی در سالن چیده بودند که به دلیل استقبال فراوان علاقه مندان به موسیقی کردی آن را به 900 صندلی ارتقاء داده بودند که همه آن نیز پر شد».
 
اجرای جشنواره ای از کارهای زیبای کردی
 
معزی درباره کارهای اجرا شده در کنسرت دیواندره گفت: «کارهایی که در دیواندره اجرا شد همان کارهای کنسرت کامیاران مانند خوه‌یشگه‌ خاسه‌گه‌م، ده‌سماڵێ ده‌سماڵێ، زولف و روخسار، کۆنه یاران، هه‌ر من بێ که‌سم، ده‌ر به ده‌ری، گوڵه‌که‌م نه‌قشانم، به‌و بچیم بچیم و مانگه شو بود. البته علاوه بر این ها آهنگ های دیگری هم اجرا کردیم. روز ورود به دیواندره اعضای محترم شورا از ما تقاضا کردند برخی از کارهای زنده یاد عطاخان سعید منصور از خواننده های مشهور این منطقه را نیز اجرا کنیم. که با همفکری دو کار از این هنرمند بسیار محبوب به نام های « کانیه‌که‌ی به‌ر ماڵتان» و «شیرین گیان وا مه‌چو» را برای اجرا انتخاب کردیم. گروه هم خیلی سریع آن ها را تنظیم کرد و به روز اجرا رساند که با استقبال زیاد مردم مواجه شد. علاوه بر این ها به درخواست مردم یکی دیگر از کارهای معروف آقای صفامنش مانند «خاو ئه‌ڕات نه‌یرم» را هم اجرا کردیم».
 
این نوازنده مطرح سنتور در مورد نحوه استقبال مردم از کارهای گروه بیداد گفت: «انصافاً استقبال از همه کارها بسیار خوب بود ولی در این میان برخی کارها مانند خوه‌یشگه‌ خاسه‌گه‌م، گوڵه‌که‌م نه‌قشانم، به‌و بچیم بچیم و مانگه شو شاید با تشویق های بیشتری روبرو شد».
از برگزاری دوشب کنسرت در دیواندره لذت بردیم
مسعود معزی سپس در ادامه صحبت هایش از استقبال بسیار گسترده و تشویق های بسیار مردم دیوندره به نیکی یاد کرد و گفت: «اعضای ارکستر واقعاً از تشویق های ممتد و بسیار پرشور حاضرین به وجد آمده بودند و این تشویق ها توان دو چندانی به اعضای گروه بخشیده بود به گونه ای که با شوق خاصی به اجرای برنامه می پرداختند. به عنوان نمونه آقای صفامنش از این استقبال گسترده و انرژی بسیار بالای سالن واقعاً به وجد آمده بود و با شور و حرارت بسیاری به اجرای موسیقی پرداخت که برای من هم بسیار جالب توجه بود. در واقع می توان گفت گروه بیداد از دو شب اجرا در شهر دیواندره واقعا لذت برد».
سرپرست گروه بیداد ادامه داد: «وقتی شما از سرمایه های بزرگی مانند نوازنده های قوی و متبحر، یک خواننده توانا و خوش صدا مانند آقای حسین صفامنش و همچنین مخاطبان پرشور و بی شمار برخوردار هستید می توانید در سرمای 25 درجه زیر صفر هم یک شب به یادماندنی خلق کنید.
وی در زمینه کیفت صدا برداری هم گفت: «با پیش بینی هایی که انجام شده بود صدابرداری سالن هم مناسب بود و به نسبت اجرای کامیاران صدای بهتری در سالن به گوش می رسید. البته برگزار کنندگان این کنسرت زحمت کشیده بودند و با پوشاندن دیوارها سالن را تا حدودی آکوستیک کرده بودند».
برخورد بسیار خوب مسئولین فرهنگی شهر دیواندره
مسعود معزی در ادامه از تعامل بسیار خوب برگزار کنندگان این کنسرت تمجید کرد و اظهار داشت: «مسئولین شهر دیواندره مانند رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر همکاری بسیار صمیمانه ای با ما داشتند. اعضای شورای شهر عنوان کردند ما قصد داریم با دعوت از گروه های خوب موسیقی گوش های مردم را با موسیقی اصیل کردی آشنا کنیم و در واقع به دنبال یک فرهنگ سازی هستیم».
وی ادامه داد: «شنیدن این گفته ها برای من بسیار جالب و در عین حال خوشحال کننده بود زیرا بسیاری از شوراها دنبال کارهای دیگری غیر از وظایف اصلی شان هستند. خوشحالم شوراهایی هم پیدا می شوند که دغدغه شان فرهنگ و موسیقی است و ای کاش شهرهای دیگر هم اینگونه بودند».
این موزیسین و آهنگساز مطرح در پایان اظهار داشت: «این استقبال باشکوه برای ما بسیار دلگرم کننده بود و این انگیزه را به ما داد که در دیگر شهرستان ها هم به اجرای برنامه بپردازیم. قرار است در همین راستا و به منظور برگزاری چند برنامه در شهرهای استان کردستان با رئیس حوزه هنری این استان رایزنی کنیم».
 
گفتنی است در این کنسرت؛ مسعود معزی (سرپرست گروه و نوازنده ی سنتور)، محسن نهانی ( نی)، علی صمیمی (تنبک)، میلاد داول (دف)، پوریا خاکپور (تار)، راشد معزی (تار)، احمد پورابوقداره (کمانچه)، ساسان کاکایی (عود)، عرفان پورحسین (تار)، سمیرا فرحناکی (دهل)، ملیحه مرادی (قیچک) و حسین صفامنش (خواننده) ارکستر سنتی بیداد را همراهی می کردند.
لازم به ذکر است این کنسرت در روزهای 13 و 14 بهمن از ساعت 17 تا 19 در تالار دیار شهرستان دیواندره اجرا شد.
 
گزارش: بهزاد خالوندی
منبع: کردپرس

این خبر رو هم ببینید

سروده‌های شعرای کُرد، مصداق ارادت اهل سنت به امام مهربانی‌ها

 هنر و ادبیات از عرصه‌های عمده ظهور و تجلی اعتقادات و باورهای دینی، مذهبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *