تصویب منطقه آزاد تجاری مهران، تحقق یکی از خواسته های دیرینه مردم ایلام

ایلام- راه اندازی منطقه آزاد تجاری در شهرستان مرزی مهران به عنوان یک پروژه مهم و مورد مطالبه مردم استان ایلام چند سالی است که به صورت جدی توسط مردم ، مسئولین و نمایندگان مردم این استان مورد پیگیری قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری کردپرس احداث منطقه آزاد تجاری مهران اگرچه که در دولت دهم به عنوان یک مصوبه به دولت پیشنهاد شده بود اما اقدام چندانی درمورد آن صورت نگرفته بود.
مطرح شدن جدی تر منطقه آزاد تجاری مهران در سفر دکتر روحانی به ایلام
اما به میان کشیده شدن این مهم بصورت جدی تر همزمان با سفر حسن روحانی ریاست جمهوری به این استان صورت گرفت به شکلی که وی در اجتماع بزرگ مردم ایلام در ورزشگاه تختی ایلام اعلام کرد که از طریق هیأت دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی مصوب شدن این پروژه مهم را پی گیری خواهد کرد.
وی در این دیدار همچنین گفت: در صورت مصوب شدن این موضوع منطقه آزاد تجاری مهران می تواند تحولات بسیار چشمگیری را در استان ایلام و منطقه مرزی مهران به وجود آورد.
متعاقب اظهارات وی پیگیری این موضوع از طریق طرح و تصویب شدن در هیآت دولت به عنوان یکی از مصوبات دولت نیز مورد تأکید قرار گرفت.
پس از وعده های ریاست محترم جمهوری در خصوص تصویب منطقه آزاد تجاری مهران مسئولین ایلامی نیز بصورت فعالتری این موضوع را پیگیری کرده به شکلی که استاندار ایلام و تعدادی از معاونین وی هر از گاهی بر قریب الوقوع بودن تصویب این پروژه در هیأت دولت و مجلس تأکید کردند.
اعلام وجود شرکت سرمایه گذاری عمران ایلام پس از زمزمه های احداث منطقه آزاد تجاری در مهران
همزمان با قوت گرفتن راه اندازی منطقه ازاد تجاری مهران برخی شرکت های اقتصادی نیز که به نوعی مولود این پروژه بودند در ماههای گذشته در ایلام اعلام موجودیت کرده اند.
یکی از این موسسات شرکتی است به نام شرکت توسعه و عمران ایلام که بیشتر از طریق همکاری معاونت عمرانی استانداری ایلام شکل گرفته است که البته اعلام شده وابسته به منطقه ویژه اقتصادی مهران است.
این شرکت اقتصادی چند ماهی پس از سفر ریاست محترم جمهوری به ایلام و اعلام شکل گیری منطقه ازاد تجاری در مهران راه اندازی و اعلام موجودیت کرد.
این شرکت بعددها از طریق شعب پست بانک استان ایلام اقدام به فروش سهام خود کرده که تبلیغات این شرکت به نوعی خبر دهنده از راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران داشت و همین موضوع باعث شد که خریداران بیشتری به سمت خریدن سهام این شرکت بروند.
تصویب منطقه آزاد تجاری مهران یک گام تا نهایی شدن
تبلیغات و خبرهای مربوط به تصویب شدن منطقه ازاد تجاری مهران در چند ماه اخیر به نوعی در استان ایلام همواره توسط مردم و مسئولین بر سر زبانها بوده تا اینکه استاندار ایلام اینبار از نزدیک بودن تصویب این مهم در جلسه هیأت دولت خبر داد.
محمد رضا مروارید 9 دیماه در گفتگو با تعدادی از خبرنگاران در ایلام گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در این استان در نشست کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی کشور مورد موافقت قرار گرفته است.
وی افزود: پرونده منطقه آزاد مهران پس از این مرحله برای تصویب نهایی به هیات دولت ارجاع و سپس راهی مجلس می شود.
مروارید یادآور شد: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در گارگروه مناطق آزاد تجاری کشور گامی بسیار مهم و در واقع مهمترین اقدام در تصویب نهایی این طرح در دولت و مجلس بوده و به زودی در دولت و پس از آن در مجلس نیز مصوب خواهد شد.
نماینده عالی دولت در ایلام افزود: با توجه به ظرفیت های منحصر به فرد ایلام، دولت تدبیر و امید به این دیار توجه ویژه ای دارد و در این راستا طرح تبدیل مهران به منطقه آزاد اقتصادی، صنعتی و تجاری که از سوی مسوولان ارشد استان تهیه شده بود، در شورای عالی مناطق آزاد مورد موافقت دولت قرار گرفت.
استان ایلام برای پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی آمادگی کامل دارد
استاندار ایلام اضافه کرد: مهران منطقه ای شناخته شده در کشور است و بسیاری از مقام های نظام با ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه آشنا بوده و از آن شناخت کافی دارند.
وی، سهولت در دریافت ویزای تردد، تجارت آسان کالا، تسهیل امور گمرکی و فعالیت سرمایه گذاران خارجی و زمینه تاسیس بانک های خارجی را از مزایای راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مهران عنوان کرد.
مروارید ادامه داد: زیرساخت های لازم از جمله 800 هکتار زمین در جوار بازارچه فعلی مرزی و در بخش های آب و برق برای حضور صنایع مختلف در مهران و تجارت کالا فراهم شده ضمن اینکه استان ایلام نیز از آمادگی کامل برای پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.
زیر ساختهای مورد نیاز منطقه آزاد تجاری مهران فراهم شده است
وی از تمهیدهای اندیشیده شده برای ایجاد فرودگاه در مهران خبر داد و گفت: با تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی در این مرز، راه اندازی فرودگاه ضروری است که مسوولان استان به طور جدی تحقق این امر را دنبال می کنند.
استاندار اضافه کرد: اکنون تاحدودی برخی زیرساختهای مربوط به این منطقه آزاد تجاری همانند باند فرودگاه و پارکینگ آن در مهران آماده شده و به زودی سایر امکانات نیز در این مکان ایجاد خواهد شد.
مروارید از وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست نگاه ویژه ای نسبت به منطقه آزاد مهران با توجه به ظرفیت های منحصر به فرد آن در توسعه استان ایلام و کشور داشته باشند و منابع مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت های آن را تامین کنند.
تصویب منطقه ازاد تجاری مهران تحقق یکی از خواسته های دیرین مردم ایلام
تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در کارگروه مناطق ازاد تجاری کشور که پس از چند سال پیگیری های مداوم محقق شده است به نظر می رسد به عنوان یکی از خواسته های مهم مردم استان ایلام در حال تحقق نهایی است.
به نظر می رسد با قولهایی که ریاست محترم جمهوری و برخی دیگر از مسئولین تراز اول کشور داده اند این مهم به زودی در جلسه هیآت دولت و پس از آن در مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد .
به سرانجام رسیدن چنین امری در صورتی که برابر برنامه های پیش بینی شده حرکت کند ضمن اینکه یکی از خواسته های دیرینه مردم استان ایلام را محقق خواهد کرد افقهای روشنی را در زمینه رشد و توسعه اقتصادی در استان مرزی ایلام به دنبال خواهد داشت.
بدون شک یکی از مهمترین تأثیراتی که منطقه ازاد تجاری مهران بر اقتصاد استان خواهد داشت رونق گرفتن اشتغال و کسب و کارهای تجاری و مرزی است که می تواند امیدواری در بین دهها هزار جوان بیکار و جویای شغل در این استان را نیز به همراه خود به این استان مرزی بیاورد.
گزارش: حشمت اله کرمی نژاد
 
کد مطلب: 76370  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱  |  ساعت: ۷ : ۳۷

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *