مختصری از زندگی نامه و خدمات مرحوم حاج شیخ صلاح الدین حسامی نقشبندی

مرحوم حاج شیخ صلاح الدین حسامی نقشبندی چند روز قبل (27 شهریور ماه) دار فانی را وداع گفت و کوچ ابدی این عالم عارف، موجب اندوه فراوان دوستداران و مریدان ایشان گشت. در این باره خبرگزاری کُرد پرس در راستای معرفی این شخصیت وارسته گفت و گویی با شیخ سوران حسامی نقشبندی، پسر عموی آن بزرگوار کوچ کرده انجام داده است که در ادامه می خوانید:

شیخ سوران حسامی نقشبندی در این باره با بیان اینکه  حاج شیخ صلاح الدین در 17 شهریور 1330 در روستای “دیرمولی” از توابع شهر کامیاران چشم به جهان گشود، می گوید: آن مرحوم،  پسر حاج شیخ معتصم است و حاج شیخ معتصم پسر حضرت شیخ حسام الدین نقشبندی رئیس و رهبر طریقت نقشبندی در جهان اسلام است.  حاج شیخ صلاح  در روستای دیرمولی دروس ابتدایی را به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی راهی سنندج و در این شهر ماندنی شد.

شیخ سوران می افزاید: حاج شیخ صلاح در سال 1357 در خدمت حاج شیخ معتصم پدرش به سفر حج مشرف شد و فرایض حج را انجام داد. پس از بازگشتش از سفر حج ملازم همیشگی مرحوم حاج شیخ معتصم پدرش بود و به ایشان خدمتگذاری می نمود و اکثر اوقات امور مربوط به مریدان و منصوبان پدرش را انجام می داد. پدرش در سال 1367 فوت نمود اما چندین ماه پیش از فوت، ایشان جلسه ای را در خانقاه سنندج ترتیب داد و وی را به عنوان رهبر و رئیس طریقت نقشبندی منصوب و جلوس شیوخیت را بر تن کرد ولی پس از اتمام جلسه حاج شیخ صلاح الدین نقشبندی لباس شیوخیت را به احترام پدر از تن درآورد و پس از فوت ایشان لباس شیوخیت را بر تن کرد.

شیخ سوران با بیان اینکه خانقاه سنندج که به عنوان خانقاه مرکزی طریقت نقشبندی از آن یاد می شود  مراحل ساخت آن را مرحوم شیخ صلاح الدین نقشبندی به انجام رساند. خانقاه سنندج در دو طبقه ساخته شده است که از یک طبقه آن به عنوان مسجد برای اهالی محله استفاده می شود و طبقه دیگر آن نیز خانقاهی برای منصوبان و مریدان و اهل طریقت است.

شیخ سوران می افزاید: دو یا سه سال پس از فوت مرحوم حاج شیخ معتصم نقشبندی یعنی در سالهای 1369 و 1370 خانقاه شیخ حسام الدین برای مریدان و منصوبان آن طریقت در شهر سقز تاسیس شد و در شهر تایباد از توابع خراسان رضوی نیز خانقاهی برای مریدان و منصوبان آن حضرت  با همت شیخ صلاح تاسیس شد. این در حالی است که خانقاهی در شهر دهگلان و اکثر روستاها برای مریدان آن طریقت تاسیس شده است که یکی از این روستاها روستای کرجو از توابع شهرستان سنندج می باشد.

به گفته شیخ سوران، در سالهای 1390 و 1391 مرحوم حاج شیخ صلاح الدین حسامی نقشبندی و مریدانش تلاش بسیاری نمودند که مدرسه علوم دینی و خانقاهی در روستای باشماق از توابع شهرستان دهگلان تاسیس نمایند و در طول سه سال تلاش شبانه روزی حاج شیخ صلاح الدین و مریدان و منصوبان طریقت نقشبندی مدرسه، خانقاه و منزل امام جماعت و مدرس به بهترین نحو  ساخته شد و در حال حاضر چندین سال است که مدرس علوم دینی دارد و طلاب علوم دینی در آن مدارس به تحصیل می پردازند. مرحوم حاج شیخ صلاح الدین خدمتگزاری زیادی به مدرسه علوم دینی می نمود و کمک هایی را جمع آوری می کرد تا تمامی طلاب در آسایش و آرامش به تحصیل بپردازند و به شریعت پیامبر(ص) خدمت کنند. خانقاه طریقت نقشبندی در نودشه موجود است که در زمان مرحوم حاج شیخ معتصم تاسیس شده است. خانقاه این طریقت در شهرستانهای سنندج، بانه، بوکان، سقز، تایباد، دهگلان، روستاهای کرجو و شیان از توابع سنندج، روستای باشماخ از توابع دهگلان و روستای هجیج در اورامانات وجود دارد که جایی برای استراحت مریدان و منصوبان طریقت نقشبندی است و سرپرستی تمامی این خانقاه ها بر عهده مرحوم شیخ صلاح الدین حسامی نقشبندی بود و باید یادآوری کنم که طریقت نقشبندی خانقاه های زیادی دارد اما سرپرستی خانقاه هایی که در بالا نام برده شد بر عهده حاج شیخ صلاح الدین حسامی نقشبندی بود.

حاج شیخ صلاح الدین نقشبندی در روز 27 شهریور 1399 قلبش از تپش ایستاد و دار فانی را وداع گفت و مراسم باشکوهی برای ایشان برگزار شد و در نزدیک مرقد حاج شیخ معتصم پدرش واقع در صلوات آباد به خاک سپرده شد و این چکیده ای از زندگینامه پسرعموی مرحومم حاج شیخ صلاح الدین بود.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به چشم انداز صدساله سنندج! / دکتر سید هاشم هدایتی

سنندج همانند هر شهر نامدار دیگر پیشینه ای دارد به قدمت سالیان حیات آن. پیشینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *