کردستانی ها پوشاک و کفش خود را 54 درصد گرانتر از سایر مناطق کشور می خرند!/ نرخ لوازم خانگی 36 درصد از میانگین کشوری بالاتر است!

گرانی در همه جای کشور بیداد می کند اما در کردستان از آنچه در سطح کشور هم وجود دارد بیشتر است که این مسئله با توجه به بیکاری گسترده و پایین بودن سطح درآمد مردم، به معضلی اساسی برای مردم استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، تورم گسترده که مدتی است در سطح کشور دوباره بر مدار صعود قرار گرفته و خیال پایین آمدن ندارد، در کردستان از همان ابتدای سال 97 که آغاز شد، به شکل دیگری رشد کرد و همواره بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته است. کردستانی که درآمد سرانه اش از میانگین کشوری پایین تر است و بالاترین نرخ بیکاری را دارد. شاید در تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، نامی از اول بودن کردستان در تورم منتهی به شهریور 99 وجود نداشته باشد اما با نگاهی به جزئیات می توان دید که کردستان همچنان در تورم نقطه ای از میانگین کشوری بالاتر است. در شهریور 99 که بر اساس گزارش مرکز بالاترین نرخ تورم یک سال اخیر را رکورد زده است، میانگین کشوری در تورم نقطه ای 34.4 درصد است این در حالی است که این شاخص برای کردستان 36.8 درصد ثبت شده، بنابراین کردستان 2.4 درصد از متوسط کشوری بالاتر بوده است.

بر اساس آنچه که در گزارش مرکز آمار وجود دارد، در گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، میانگین کشوری در شاخص تورم نقطه به نقطه منتهی به شهریور امسال، 31.5 درصد بوده اما در کردستان 36.5 درصد بوده است بنابراین در این گروه کردستان 5 درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده است که جای تامل دارد.

علاوه بر این، تورم ماهانه کردستان در شهریور ماه، در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات هم 0.4 درصد از متوسط کشوری بالاتر بوده است.

اما گزارش مرکز آمار، تورم برخی از کالاها را هم به تفکیک اعلام کرده که متاسفانه کردستان در برخی از این کالاها مانند پوشاک و کفش، فاصله فاحشی با میانگین کشوری دارد. میانگین تورم کشوری در پوشاک و کفش در شهریور امسال، 264.2 درصد بوده این در حالی است که در کردستان این نرخ 318.2 بوده است بنابراین کردستانی ها پوشاک و کفش خود را 54 درصد گرانتر از سایر مناطق کشور خریداری می کنند. همچنین کردستانی ها مبلمان و لوازم خانگی خود را 36.3 درصد گرانتر از سایر مناطق کشور می خرند. علاوه بر این کردستانی ها در زمینه تفریح و فرهنگ هم نرخ بالاتری پرداخت می کنند. در گروه تفریح و فرهنگ، میانگین کشوری 310.3 درصد است اما در کردستان این نرخ 371.8 درصد است که 61.5 درصد با متوسط کشوری فاصله دارد. هزینه هتل و رستوران هم در کردستان 8.7 درصد گرانتر از میانگین کشوری است اما نکته قابل تامل نرخ کالاها و خدمات متفرقه در کردستان است که در شهریور ماه 120 درصد از سایر مناطق کشور بالاتر بوده است! بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ کالاها و خدمات متفرقه در کردستان 391.4 بوده این در حالی است که این نرخ برای متوسط کشوری، 269.4 درصد بوده است.

با توجه به این وسعت گرانی در استان کردستان و تفاوت های فاحشی که با سایر مناطق کشور دارد، سکوت سازمان صمت بسیار قابل تامل است. اگرچه رئیس این سازمان تنها به شوهای تبلیغاتی که در صدا و سیما راه می اندازد و خود را ناظر بر گرانفروشی در استان معرفی می کند اما بازار چیز دیگری نشان می دهد اینکه هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و هر فروشنده هر طور که خود می خواهد کالایش را به فروش می رساند!

گزارش از زیبا هوشمند

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *