گزارش فایننشال تایمز درباره تجارت مرزی در بانه و وضعیت اقتصادی استان کردستان

نشریه اقتصادی فایننشال تایمز در گزارشی به فعالیت بازارچه مرزی شهرستان بانه در استان کردستان پرداخته و وضعیت استان کردستان را هم از نظر توسعه یافتگی بررسی کرده است

 به گزارش کردپرس نشریه اقتصادی فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی تجارت مرزی در شهر بانه پرداخته است. این نشریه در ابتدای گزارش بانه را این گونه توصیف کرده است:«شهر مرزی بانه در نگاه اول به همه چیز شبیه است به جز یک شهر ثروتمند؛خانه ها قدیمی هستند. جاده ها هم باریک است و هم پر از دست انداز. با این وجود این شهر که 90000 کرد در آن ساکن هستند 75 پاساژ دارد و مرکزی برای تجارت مخفی چند میلیارد دلاری لوازم خانگی و الکترونیکی است.بانه به عنوان مقصدی برای خرید ارزان در سراسر ایران شناخته شده است.ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران کالاهای مورد نظر خود را به نصف قیمت معمول این کالاها در این جا سفارش می دهند و یا سفری دور و دراز به این شهر می کنند و از طریق جاده هایی پر ازدحام که تلویزیون و کولرها روی سقف ماشینها بسته شده، باز می گردند.علی که فروشنده ماشین لباسشویی بوش در پاساژ بهشت بانه است می گوید بانه در مقایسه با 10 سال پیش ثروتمند تر شده است.« اگر این تجارت وجود نداشت من معتاد شده بودم ومردم بانه هم گرسنه بودند.»
 
فایننشال تایمز در بخش دیگری از گزارش آورده است:«با این که شکوفایی تجارت در این منطقه به سود تجار محلی بوده است اما به گفته منتقدان حکومت این شکوفایی سهم کمی در رشد استان کردستان که از بیکاری و عدم توسعه یافتگی رنج می برد، داشته است.منتقدان می گوید منافع زیاد این تجارت، باعث عدم سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی شده است. این تجارت را اقلیم کردستان که در جوار بانه است،تسهیل کرده است. تجار کُرد کالاها را از چین، مالزی و ترکیه به شمال عراق وارد می کنند وسپس آنرا به مرز ایران که عوارض گمرکی دریافت نمی شود، منتقل می کنند.از منقطه مرزی تا شهر بانه که اکنون بزرگترین بازار مرزی کشور است، راه زیادی نیست.
 
این مسیر به تجار ایرانی امکان می دهد از دادن تعرفه کالا که به صنایع داخلی کمک می کند، خودداری کنند. همچنین به آنها امکان می دهد تحریمها را که به سبب برنامه اتمی اعمال شده و امکان پرداخت بهای کالاهای وارداتی را نمی دهد، دور بزنند.تحریمها سبب شده که در سه سال گذشته ریال، واحد پول کشور 50 درصد ارزش خود را از دست بدهد و واردات کالا گرانتر تمام شود.»
 
راشد عذیری فرماندار این شهر می گوید:« اگر بتوان از طریق بانه تحریمها را دور زد بسیار مفید خواهد بود.»عوذیری می گوید مرزها امن است چون ساکنان آن با انجام این نوع تجارت زندگی خود را می چرخانند.
 
به نوشته فایننشال تایمز مقامات ایران این نوع تجارت را برای این که کردها احساس کنند از این که در این جا به عنوان بخشی از ایران منتفع می شوند، تحمل می کنند.
 
به نوشته این نشریه از تجارت مرزی بانه فقط تجار سود می برند.شیرکوه صاحب یکی مغازه می گوید:« می توانم به شما اطمینان دهم که ما کمترین منفعت را از این تجارت می بریم.»
 
بر اساس تحقیق این نشریه درآمد سرانه ساکنان استان(کردستان) 30 میلیون ریال یا 1121 دلار یعنی کمتر از نصف درآمد سرانه کشور است. کارجویان برای یافتن کار استان را ترک می کنند. جمعیت 1.5 میلیون نفری این استان در مقایسه با رشد جمعیت 1.7 درصدی کشور، در طول 20 سال گذشته رشد کمتری داشته است.بیشتر کُردها در استان کردستان از راه دامپروری و کشاورزی ارتزاق می کنند. علی رغم این که تحلیلگران به وجود معادن غنی دست نخورده شامل آهن، طلا و بوکسیت اشاره دارند، بیشتر محصولات این استان گندم، توت فرنگی،نخود، یونجه و سیب زمینی است.
 
فایننشال تایمز درباره وضعیت صنایع در استان کردستان می نویسد:«حدود دو سوم صنایع کوچک و متوسط مانند فرش و تولیدات پلاستیکی در سالهای اخیر ورشکست شده است. صنعت مرغداری و ساخت وساز هم با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند. تقریبا هیچ صنعت تولیدی در استان کردستان وجود ندارد. علت آن عمدتا در سالهای اخیر، سود ده بودن تجارت مرزی برای تجار کرد در مقایسه با سرمایه گذاری در صنایع تولیدی است. فعالیت صنعتی در استان کردستان همچنین تحت تاثیر زیرساخت ضعیف و تحریمهای بین المللی قرار گرفته است.
فایننشال تایمز به نقل از دکتر حامد قادر مرزی، استاد دانشگاه کردستان نوشته است:«عدد شاخص توسعه برای تهران 127 است اما این رقم برای استان کردستان 5 است. استان کردستان همچنین سهم کمی در توسعه صنعتی در ایران دارد و از میان 31 استان کشور در رده 29 قرار دارد.
فایننشال تایمز در ادامه می نویسد:« برخی کردها از این که دولت حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری 72 درصد رای کردها را کسب کرد، نتوانسته به قولهای خود برای توسعه اقتصاد در اقلیم کردستان با اتمام پروژه های راه سازی، توسعه صنعت ریلی وایجاد پروژه پتروشیمی در استان عمل کند، ناامید هستند./B
 
کد مطلب: 75847  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۲  |  ساعت: ۱۴ : ۳۱

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *