دکتر بهروز خیریه/ادیب و نویسنده

بهروز خیریه، درفروردین ماه سال 1339 ه.ش در شهر سنندج دیده به جهان گشود.  کسب تندیس سال پیامبر اعظم در جشنواره ی چهاردهم مراکز استان ها که در سال 1385 در اصفهان برگزار شد.

بهروز خیریه، درفروردین ماه سال 1339 ه.ش در شهر سنندج دیده به جهان گشود. به خاطر شغل پدرش دوران کودکی را در شهرهای مختلف آذربایجان به سربرد. دوران دبیرستان را در سنندج به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم در اسفند ماه سال 1358 به خدمت سربازی رفت. دوران سربازی اش مصادف شد با آغاز جنگ تحمیلی ، لذا وی نیز همراه دیگر رزمندگان مدت 18 ماه از خدمت را درمناطق عملیاتی سپری کرد. در سال 1362ه.ش درآزمون استخدامی صدا وسیما پذیرفته شد .بهروز خیریه طی 23 سال خدمت در صدا وسیما مدت زیادی نیز مدیر رادیوی سنندج بود وآخرین پست سازمانی او معاونت صدای مرکز کردستان بود. وی دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است. همچنین او  نخستین کسی است که در رادیوی سنندج توانسته به  رتبه ی تهیه کنندگی ارشد  دست یابد. در زمان مدیریت او رادیوی سنندج موفقیت های  بسیاری به دست آورد، از جمله:
 مقام اول رادیوی مراکز استانها در سال 1374
 رتبه ی دوم در دومین جشنواره ی مراکز صداوسیما در میان 30 مرکز رادیویی کشور در سال 1373
 رتبه ی سوم در میان 32 مرکز رادیویی کشور در جشنواره ی سیزدهم تولیدات مراکز صدا وسیماکه در سال 1384 در تبریز برگزار شد. 
کسب تندیس سال پیامبر اعظم در جشنواره ی چهاردهم مراکز استان ها که در سال 1385 در اصفهان برگزار شد.
وی همچنین چند بار به عنوان مدیر برتر مراکز استان ها انتخاب شد که از جمله ی آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
-مدیر نمونه ی استانی در سال 1370.
– دریافت لوح تقدیر به عنوان مدیر موفق مراکز رادیویی استان های صداوسیما، در تولید     برنامه های ترکیبی در جشنواره ی دوم مراکز استانها در سال 1373 در زیبا کنار.
–   مدیر نمونه ی مراکز رادیویی کشور در سال 1374.   
–  جزو سه مدیر برتر مراکز رادیویی کشور در سال 1375.
–   مدیرنمونه ی اطلاعات وبرنامه ریزی مراکز استان ها در سال 1381 .(مدیر   نمونه ی کشوری) .
–  جزو مدیران ممتاز برنامه ریزی مراکزاستان های صدا وسیما در سال های1380 و1379 . 
–   دریافت لوح تقدیر به عنوان معاون صدای برتر مراکز استان ها در جشنواره ی دوازدهم مراکز استان ها ی صدا وسیما که در سال 1383 در یزد برگزار شد.
–  دریافت لوح تقدیر وتندیس به عنوان یکی از نویسندگان دارای تالیف مراکز استان های صدا وسیما در مراسم تجلیل از نویسندگان که در سال 1384 در سمنان برگزار شد.
بهروز خیریه در سال 1388 تا قبل از تعطیل شدن مجله ی سروه، مدتی نیز سردبیر این کهن ترین مجله ی کردی بود. او در سال 1385 به افتخار بازنشستگی نائل شد و درحال حاضربیشتر وقت خود را به تحقیق ونوشتن وتدریس در دانشگاه اختصاص داده است.
همچنین در عرصه ی هنری نیز موفق به کسب عناوینی چون: یکی از شاعران انقلاب لستان در سال 1387، نویسنده برتر در جشنواره بین المللی شعر رضوی در سال 1391، چهره فرهنگی استان در سال 1391، شاعر برتر کشور در کنگره شعر اهل بیت که در سال 1393گرگان برگزار شد. چهره اهل قلم در سال 1394 . برگزیده بخش معرفت در فستیوال کتاب سال استان در سال 1394 و… شده است. 
لیست برخی از آثار منتشر شده ی بهروز خیریه:
الف- کتاب های منتشر شده :
1- رمانی با عنوان « ققنوس» که از سوی نشر ژیار در سال 1381 چاپ شده است. صدای  مرکز کردستان بر اساس این داستان، یک سریال نمایشی تولید کرد که در جشنواره ی تولیدات مراکز در سال 1384 در تبریز سه جایزه کسب کرد. 
2- کتابی با عنوان « نقش حیوانات در داستان های مثنوی معنوی » که در سال 1384 از سوی انتشارات فرهنگ مکتوب در تهران چاپ شده، چاپ دوم آن در سال 1385 و چاپ سوم آن در سال 1389 به بازار آمده است.
3- کتابی تحت عنوان «شیوه های ارسال پیام در حماسه های ایرانی » که از سوی انتشارات فرهنگ مکتوب در تهران چاپ و در سال 1387به بازار عرضه شده است.
4- کتابی در مورد معرفی ویژگی های استان کردستان تحت عنوان : «دیدنی های کردستان»  كه در سال 1389 از سوی انتشارات لوح زرين در تهران چاپ شده است. 
5- کتابی تحت عنوان :«اهل بیت پیامبر در شعر شاعران کرد» که در سال 1389 از سوی انتشارات کتاب فردا چاپ شد و در مهر ماه سال 1390  چاپ دوم آن به بازار کتاب عرضه شد.این کتاب در جشنواره شعر رضوی که در مهر ماه سال 1391  در سنندج برگزار شد عنوان نویسنده برتر را به خود اختصاص داد و چاپ سوم آن نیز در بهار سال 1392 به بازار کتاب عرضه شد.  
6-  کتابی تحت عنوان «دلوپ» با موضوع تاثیر عرفان در شعر کردی که در بهار 1392 به چاپ رسید و در مرداد ماه همان سال در شهر سنندج از سوی اداره ی کل کتاب خانه های استان از این کتاب رونمایی شد.  
ب- پژوهش های منتشر شده:
– پژوهشی تحت عنوان «آستان ارادت » که در سال 1373 از سوی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی  ایران منتشر شده است. این پژوهش در جشنواره ی مراکز صدا و سیما در سال 1374 موفق به کسب عنوان بهترین تحقیق کتابخانه ای شد.
 –  پژوهشی تحت عنوان: «همت و کار و تلاش در ضرب المثل های کردی» که در سال 1389 برای واحد تحقیقات صدا و سیما انجام شده و در برنامه سازی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
– پژوهشی تحت عنوان: « بازتاب کار و تلاش در شعر شاعران کرد» که در سال 1389 برای واحد تحقیقات صدا و سیما انجام شده است و بر اساس آن یک مجموعه برنامه ی رادیویی نیز تولید شده است.
– پژوهشی تحت عنوان: « درمسیر تروال» که در سال 1390 برای واحد تحقیقات مرکز کردستان انجام شده است. صدا و سیمای مرکز کردستان در حال حاضر در حال تهیه ی سریالی مستند بر اساس تحقیق مذکور می باشد.
–  پژوهشی تحت عنوان :«نگاهی کوتاه به واژه های بر جای مانده از ایرانی باستان و ایرانی میانه در زبان کردی» که یک بار در شماره های پائیز و زمستان سال 1381 فصل نامه ی فرهنگ کردستان و یک بار نیز در سال 1386 در مجله ی سروه چاپ شده است.
 
– پژوهشی تحت عنوان «تمثیل گرایی در شعر کردی» که در پاییز سال 1391  برای واحد پژوهش و آموزش مرکز کردستان انجام شده است.
– پژوهشی تحت عنوان «نوروز در شعر شاعران کرد » که در شماره ی نوروز 1387 مجله ی کردی سروه چاپ شد. 
– ارائه ی مقاله در همایش «رسانه ها و نو آوری فرهنگی» که از سوی ستاد منطقه یازده  دانشگاه آزاد اسلامی  کشور در سنندج برگزار شد و پذیرش آن جزو مقالات برتر در سال 1388. این مقاله در سایت علوم انسانی کشور موجود است.
– ارائه مقاله ای تحت عنوان :« اهل بیت پیامبر در شعر شاعران کرد» در نخستین همایش   جلوه های فرهنگی استان کردستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. (1390) که در پانل به عنوان نخستین مقاله عرضه شد و در مجله دانشگاه چاپ و در سیویلیکا بانک جامع اطلاعات نیز معرفی شده است.
– مقاله ای تحت عنوان «قله ای در دامن الوند – تأملی در عرفان باباطاهر عریان»  که در شماره ی 34 مجله ی علمی، تخصصی «عرفان» دانشگاه آزاد اسلامی زنجان به طور مشترک با استاد دکتر قدمعلی سرامی چاپ شد.
– مقاله ای تحت عنوان « مخمس های فارسی شاعران کرد بر غزل های حافظ » به صورت مشترک با دکتر میر جلال الدین کزازی، که در بهمن ماه امسال ( 1392) در مجله ی علمی تخصصی دانشگاه آزاد سنندج برای چاپ پذیرفته شده است.  
 
– مقاله ای با عنوان: «پیر در دیوان حافظ و شعر شاعران کرد» به صورت مشترک با دکتر      میر جلال الدین کزازی، که در مجله علمی، پژوهشی و بین المللی ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد جیرفت در زمستان 1392 چاپ شده است. 
– مقاله ای تحت عنوان «تاثیر حافظ برشعر  شاعران کرد». که در نخستین کنگره تاریخ پژوهی که از سوی دانشگاه شهید بهشتی با مشارکت چند دانشگاه کشور و مرکز فرهنگی اتحادیه اروپایی شهریور ماه 1394 در تهران برگزار شد، به عنوان یکی از مقالات برتر برای ارائه انتخاب و موفق به کسب تندیس ویژه کنگره وگواهی از tuv , و مرکز فرهنگی اتحادیه اروپایی شده است.
– مقاله ای تحت عنوان: «عرفان در شعر حریق » که در نخستین کنگره عرفان و تصوف که پاییز 1394  در دانشگاه کردستان برگزار شد، به عنوان یکی از مقالات برتر برای ارائه انتخاب و موفق به کسب تندیس و گواهی شد. 
–  مقاله ای تحت عنوان « نقش گروههای تکفیری در تغییر نقشه خاورمیانه» که به کنگره    بین المللی قم ارسال و از میان 761 مقاله ی ارسالی داخلی و خارجی جزو 18 مقاله ی برگزیده  قرار گرفت.
ج – برخی از مقاله های بهروز خیریه که در مطبوعات کشور چاپ شده است:
–  مقاله ای در مورد« شبکه های استانی صدا» که از میان سیصد مقاله ی ارسالی، به عنوان یکی از یازده مقاله ی برگزیده انتخاب و در یک مجلد از سوی اداره کل تحقیق و توسعه ی صداچاپ شد.
– مقاله ای تحت عنوان : « زبان برنامه های صدا و سیما باید چگونه باشد» که در روزنامه ی جام جم ویژه ی کردستان در سال 1381 چاپ شده است.
– پژوهشی تحت عنوان «بررسی تصاویر شعری حه ریق » که در دو شماره ی روزنامه ی جام جم ویژه ی کردستان ، بخش هایی از آن به چاپ رسیده است.
–  پژوهشی تحت عنوان :« بررسی تصاویر شعری طاهر بگ جاف » كه در سه شماره ي     ماهنامه ي سروه(تابستان 1387 )چاپ شده است .
 – مقاله ای تحت عنوان «چگونگی استفاده از واژگان بیگانه در برنامه های کشاورزی صدا و سیما» که درشماره ی 48 مجله ی علمی، پژوهشی رادیو (زمستان 1388) چاپ شده است.
– مقاله ای تحت عنوان «رادیو و ویژگی هایی که باید شناخت» که درشماره ی 52 مجله ی علمی ، پژوهشی رادیو (زمستان1389) چاپ شده است. هردو مقاله فوق در پرتال جامع علوم انسانی کشور موجود است.
– مقاله ای تحت عنوان« رمضان در شعر شاعران کرد» که در هفته نامه آبیدر، شماره ی نیمه آذر ماه سال 1382 منتشر شده است .
– داستان کوتاه با عنوان «آزمایش03 » که در شماره ی دوم هفته نامه ی گفتار سبز به چاپ رسید. 
– مطلبی تحت عنوان «جذبه ی ادب پارسی در ذائقه ی فرزانگان کرد » پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نوشتن مطالبی در مورد خدمات متقابل کرد و ایران، که دردو   شماره ی هفته نامه ی سیروان چاپ شده است .( شماره های 435 و 436 خرداد ماه سال 1386).
–  مقاله ی کردی تحت عنوان «رمضان درشعر شاعران کرد» که در    شماره ی 451 هفته     نامه ی سیروان، شهریور سال 1386 چاپ شده است.
– گفت و گویی در مورد مقام وجایگاه مولانا و کتاب تاثیرعرفان بر شعر کردی، که در   شماره ی  249 (آبان 1386) ،ماهنامه ی« سروه» چاپ شده است.
– داستان کوتاه در مورد سالگرد بمباران 28 دی شهرستان سنندج از سوی رژیم صدام ، که در هفته نامه ی سیروان مورخ 10 بهمن ماه 1386 (شماره ی 469) چاپ شد.
– مقاله ای تحقیقی در مورد تصاویر شعری حه ریق به زبان کردی که در سه شماره ی   ( 469 و470 و471 ) هفته نامه ی سیروان چاپ شد.
– مقاله ای تحت عنوان « آسمان گل آذین شد» به مناسبت سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان، که در روزنامه ی کیهان مورخ 24/2/1388 چاپ شده است.
–  سخنرانی در دانشگاه پیام نور سنندج در مورد زبان شعر حافظ، در روز حافظ، سال 1390.
– سخنرانی در دانشگاه پیام نور سنندج در مورد تمثیل گرایی در مثنوی معنوی، به مناسبت روز مولانا،  سال 1390.
– شعری تحت عنوان کوبانی که در شماره  19 هفته نامه روژان در آذرماه 1393 چاپ شد. 
– مقاله ای تحت عنوان « امام حسین(ع)  در شعر شاعران کرد» که در شماره ی 21 هفته نامه روژان ششم دیماه 1393 چاپ شد.
– تحقیقی در مورد کار و تلاش در ضرب المثل های کردی که در طی سال 1394 در هفته نامه ی روژان به صورت پاورقی و به زبان کردی چاپ شده است.
–  و تعدادی شعر، مقاله و سرمقاله که به صورت پراکنده در ویژه نامه های صدا و سیما،  شماره های مختلف جام جم ویژه ی کردستان در سال 1381 ، هفته نامه ی سیروان، مجله ی سروه و هفته نامه ی روژان و …چاپ شده است. 
                                                        
لینک گروه تلگرام پایگاه خبرگزاری کردنور

این خبر رو هم ببینید

کردهای صاحب منصب در حکومت قاجاریه/ عمر فاروقی

پس از انقراض زندیه و کشیدن ارکان حکومتی بطرف خراسان و بخصوص مشهد مقدس حکام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *