کردستان در صدر گرانی ها در ایران/ گرانی افسار گسیخته مواد خوراکی و بی عملی محض متولی کنترل بازار

در حالی که متوسط شاخص تورم ماهانه در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در کشور، 5.7 درصد است این نرخ مهر ماه امسال در کردستان بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،  7.8 درصد بوده که بالاترین میزان تورم در سطح کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری کُردپرس، کردستان با 2.1 درصد اختلاف با متوسط کشوری، بالاترین میزان تورم در گروه مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را در مهرماه امسال داشته است. این به این معنا است که کردستانی ها با وجود کمترین میزان درآمد، مواد خوراکی خود را باید گرانتر از سایر مناطق کشور خریداری کنند.

همچنین علاوه بر اینکه کردستان در گروه مواد خوراکی، آشامیدنی ها و دخانیات در شاخص تورم ماهانه بالاترین میزان را در سطح کشور به دست آورده است در شاخص تورم نقطه ای هم با میانگین کشوری حدود 6 درصد اختلاف دارد. بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ تورم نقطه ای در مهرماه در سطح کشور، 40.5 درصد بوده این در حالی است که این نرخ برای کردستان 46.9 درصد بوده است!

علاوه بر تفاوت فاحش قیمت مواد خوراکی در کردستان با متوسط کشوری، افزایش قابل توجه قیمت ها در گروه تفریح و فرهنگ هم در استان کردستان قابل تامل است. در حالیکه شاخص افزایش قیمت در کل کشور در گروه تفریح و فرهنگ 332.9 درصد است این شاخص در استان کردستان 408.7 درصد است که بیشترین افزایش در سطح کشور پس از استان گلستان داشته است.

همچنین در گروه کالاها و خدمات متفرقه کردستان تفاوت بسیاری با سایر مناطق کشور دارد. در حالیکه شاخص کل کشور در این گروه 285.7 درصد به ثبت رسیده است این نرخ برای کردستان 441.8 درصد ثبت شده است. یعنی قیمت کالاها و خدمات متفرقه در کردستان حدد 155 درصد گرانتر از سایر مناطق کشور است و کردستان پس از کرمانشاه در این گروه بالاترین نرخ را به ثبت رسانده است.

کردستانی ها، پوشاک و کفش خود را 60 درصد گرانتر از سایر مناطق کشور خریداری می کنند

در گروه های کالایی مبلمان و لوازم خانگی و پوشاک و کفش هم کردستان هم به ترتیب شاخص های 379.2 درصد و 340 درصد را به ثبت رسانده که بر این اساس از میانگین کشوری به ترتیب 39 درصد و 60 درصد بالاتر است.

این خبر رو هم ببینید

گزارش لحظه به لحظه خبرنگاران ایرنا از سفر رییس‌جمهوری به کردستان+ عکس

تهران – ایرنا – دیار کردستان میزبان بیست‌ و هفتمین سفر استانی رئیس‌جمهور است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *