ساخت سدهای بدون کارشناسی موجب بحران آب در کردستان شد  

رییس مجمع نمایندگان کردستان گفت: یکی از خیانت‌های بزرگ مسئولان قبلی کردستان در زمینه توسعه، ساخت سدهای بدون کارشناسی بود که امروز بحران آب در این استان را قطعی کرده است.
 

 
حامد قادرمرزی در نشست شورای مشورتی دانشگاهیان قروه اظهار کرد: ساخت سدهای موجود در استان، بدون کارشناسی‌های لازم و در آخرین نقطه ممکن آب‌های جاری، امکان بهره‌مندی مردم استان از منابع آبی را بسیار ناچیز کرده است.
وی افزود: منفعت آب‌های ذخیره شده در پشت سدها برای استان‌های همجوار است در حالی که بروز بحران آب در دشت‌های شرقی استان قطعی است.
قادرمرزی با اشاره به اینکه مجموع آب سدهای احداثی در کردستان برای استان‌های همجوار قابل استفاده است نه مردم کردستان، گفت: از 272 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در کردستان، 94 هزار هکتار که یک سوم زمین‌های کردستان را شامل می‌شود و از مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی است، در دشت قروه و دهگلان قرار دارد که در حال حاضر در معرض خطر افت شدید آب‌های زیرزمینی قرار دارند.
وی یکی از اقدامات نسنجیده در گذشته را حذف طرح خط انتقال آب از سد ژاوه به دشت‌های شرقی کردستان اعلام کرد و افزود: سدهای ژاوه و سورآل ظرفیت‌های مناسبی برای بهبود روند افت سفره‌های زیرزمینی است و به همین دلیل با این طرح مخالفت شد تا این مسکن‌ها از دشت‌های قروه و دهگلان گرفته نشود.
رییس مجمع نمایندگان کردستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های ملی توسعه در کشور گفت: در برنامه پنجم توسعه این برنامه‌ها برای تمامی نقاط کشور به صورت جزیی در نظر گرفته شده است.
به گفته قادرمرزی، در  یکی از طرح‌هایی که به نام طرح کاربری ایران، مطرح شده است، کشور به 10 منطقه ویژه تقسیم شده که در آن استان کردستان با 4 استان دیگر همجوار همه منطقه است.
وی افزود: در این طرح استان کردستان به سه ناحیه تقسیم شده است که در ناحیه شرقی که شامل بیجار و قروه است، همه عوامل توسعه‌ای به غیر از احداث فرودگاه در آن پیش‌بینی شده است.
به گفته رییس مجمع نمایندگان کردستان، معضل اصلی در راستای توسعه تصویب مصوبات نیست، بلکه مشکل اصلی اجرایی نشدن این مصوبات است.
قادرمرزی یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست پیگیری را تشکیل اتاق تعاون در مراکز شهرستان‌ها، اعلام و اظهار داشت: وجود این اتاق می‌تواند در توسعه شهرستان‌ها تاثیرگذار باشد.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات پژوهشی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان گفت: بر اساس قانون یک تا سه درصد اعتبارات باید در قالب بودجه پژوهشی باشد که تاکنون هیچ یک از دستگاه‌های دولتی در کردستان این هزینه را انجام نداده‌اند.
این نماینده در بخش دیگری از سخنان خود، مهندسی مجدد در سیاست‌های مدیریتی منطقه را الزامی خواند و تصریح کرد: بر اساس قانون نماینده حق اظهارنظر درباره انتصاب مدیران اجرایی را دارد، اما این وظیفه به نوعی نادیده گرفته می‌شود که این نادیده گرفته شدن از ساختارهای غلط سرچشمه می‌گیرد و من برای شکستن این ساختارهای غلط نهایت تلاش خود را خواهم کرد.
قادرمرزی با تاکید بر اینکه در انتخاب مدیران استان، مذهب و قومیت به هیچ عنوان ملاک نیست، اظهار داشت: عرف‌های غلطی در جامعه وجود دارد که یکی از آنها در زمینه انتخاب مدیران است و این نگرش اشتباه برای همیشه باید از قانون انتخاب مدیران حذف شود.
وی بر لزوم توجه خاص به دانشگاهیان به عنوان قشر فرهیخته جامعه، تصریح کرد: از فکر و ایده و نظرات سازنده دانشگاهیان فارغ از جناح و حزب و مخالف و موافق و تنها بر اساس توانمندی افراد، در راستای توسعه منطقه بهره گرفته می‌شود.
قادرمرزی وضع کنونی کردستان را حاصل کار مدیران اعلام کرد و گفت: قضاوت خوب یا بد بودن این وضعیت بر عهده خود مردم است.
رییس مجمع نمایندگان کردستان با اشاره به استعفای بودجه‌ای نمایندگان کردستان، اظهار کرد: شخصا اعتقادی به این بودجه ندارم، اما این استعفا بازتاب‌های خوبی را در دولت داشت که برخی مسئولان دولتی طی تماس‌های تلفنی قول‌های مساعدی را برای تامین بودجه کردستان از منابع جایگزین اعلام کردند.
قادرمرزی با اشاره به اینکه هیچ یک از ردیف‌های اعتباری بودجه قروه و دهگلان حذف نشده است، گفت: در برنامه بودجه، قرار بود طرح‌هایی که کمتر از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند حذف شوند که دانشکده صنعت و معدن قروه در زمره این طرح‌ها قرار می‌گرفت، اما با تلاش‌های صورت گرفته این کار اجرایی نشد و مقرر شد، بودجه مورد نیاز این طرح از محل منابع متمرکز جبران شود.
وی از بحث‌هایی برای احداث فرودگاه در حدفاصل دهگلان  به سنندج خبر داد و گفت: به دلیل مسطح بودن اراضی موجود رد این محدوده، بحث برای احداث فرودگاه در آن، مطرح است.
قادرمرزی در ادامه خاطرنشان کرد: پیگیر امکان ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در قروه با توجه به موقعیت و استعدادهای این شهرستان خواهد بود.
وی در پایان گفت: مشاوری از دانشگاهیان را برای رسیدگی بهتر به امور این قشر  انتخاب می‌کند.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *