مرگ غم‌انگیز مادر باردار و نوزادش در بیمارستان سنندج/ ادامه مرگ و میر مادران باردار در کردستان

مرگ و میر مادران باردار کردستانی موضوعی است که در استان در حال رشد است چرا که هفته گذشته در بیمارستان بعثت سنندج مادری یک روز بعد از زایمان جان خود را از دست داد و دو روز بعد از مرگ وی، نوزاد متولد شده نیز از دنیا رفت.

وضعیت مادران باردار به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی سلامت به شمار می‌رود و سازمان بهداشت جهانی و متولیان حوزه بهداشت و درمان در کشورهای مختلف به ویژه ایران اهمیت ویژه ای برای کاهش مرگ و میر مادران باردار قائل هستند و نسبت به سالیان و دهه های گذشته شاهد کاهش مرگ و میر مادران باردار در نقاط مختلف دنیا و همچنین کشورمان هستیم و این مهم نیز در استان کردستان مورد توجه بوده و همواره مورد تاکید مسؤلان مرتبط قرار گرفته است، اما همواره شاهد تکرار حوادث و مرگ و میر مادران باردار و جنین ها بوده ایم که آخرین مورد این موضوع مرگ مادر باردار و نوزادش در هفته گذشته در بیمارستان بعثت سنندج می باشد.
مرگ این مادر و نوزادش ابهاماتی را در خصوص سهل‌انگاری اورژانس بیمارستان بعثت برای خانواده متوفیان و شهروندان ایجاد کرده که امید است مسؤلان نسبت به شفاف سازی این مسئله اقدام کنند چون دانستن حق مردم است و خبرگزاری کردپرس نسبت به درج این گزارش اظهارات و سخنان شوهر زن متوفی و نوزادش را جهت روشن شدن موضوع و رفع مشکلات این عرصه و با هدف اطلاع رسانی و شفاف سازی منتشر می کند و اجازه اظهار نظر را برای متولیان این حوزه محفوظ می دارد، امید است شاهد چنین مواردی در هیچ کجای دنیا به ویژه کشورمان و مناطق کمتر توسعه یافته نباشیم.
همسر «سیده فریده حسینی» مادر فوت شده در گفت‌وگو با خبرنگار کردپرس سهل‌انگاری پزشک و کادر درمانی بیمارستان بعثت را عامل اصلی مرگ همسر و فرزندش می داند و می گوید: همسرم از ابتدای بارداری به مدت 8 ماه تحت نظر پزشک بوده در سلامت کامل بود و منتظر تولد فرزندمان بودیم چرا که آزمایشات و ویزیت هایی که نزد پزشکان انجام دادیم نشانگر عدم هرگونه بیماری و علائمی خاص برای وی بود و با پای خودش به بیمارستان رفت و دیگر برنگشت.
فائض عزیزی افزود: شامگاه روز پنج شنبه/ هفتم فروردین ماه جاری در منزل بودیم که همسرم کمی احساسی ناراحتی کرد و گفت: معده ام درد می کند و او را به بیمارستان بعثت بردیم و در بخش اورژانس توسط دکتر مورد معاینه قرار گرفت، البته چون در منزل دستگاه فشارسنج داریم خودم فشارش را گرفتم که 16 بود اما دکتر بدون گرفتن فشار همسرم، یک سرم و دو آمپول برایش تجویز کرد که همانجا از طریق سرم، آمپول ها تزریق شد.
عزیزی تصریح کرد: بعد از چند دقیقه که از تزریق سرم و آمپولها گذشت همسرم گفت: دارم منفجر می شوم و حالم بدتر شده، شکمم درد می کند وضعیتم خوب نیست یه کاری بکن!، با دکتر صحبت کردم و ایشان همسرم را به بلوک زایمان منتقل کردند چون همسرم 8 ماهه باردار بود اما هنوز وقت وضع حملش نشده بود.
عزیزی تصریح کرد: در بلوک زایمان به صورت سزارین بچه را به دنیا آورده و همسرم را عمل کردند اما از من اجازه ای نگرفتند و هیچ اطلاع نداشتم.
وی با اشاره به اینکه بعد از عمل جراحی و سزارین، همسرم را به بخش زنان منتقل کردند و روز بعد که پیشش رفتم و احوالش را پرسیدم، همسرم اول سراغ فرزند تازه متولد شده مان را گرفت اما من احوال و وضعیت او را پرسیدم که در جواب گفت: حالم خوب نیست و گیج هستم که بعد از مدتی حالش کاملاً بد شد و به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد.
همسر زن متوفی و پدر نوزاد فوت شده در ادامه افزود: در بخش وقتی که نزد او  رفتم به من گفت: احتمال می دهم از آمپول های اورژانس باشد، پرسیدم از کجا و چگونه چنین نظری داری؟ در پاسخ گفت: چون کسانی که در بخش مراقبت های ویژه با هم سخن می گفتند و من سرحال نبودم فکر کردند من صدایشان را نمی شنوم اما شنیدم که می گفتند نباید این آمپول ها به وی تزریق می شد.
عزیزی اظهار داشت: همسرم یک روز بعد و شامگاه روز جمعه 8 فروردین ماه جاری دارفانی را وداع گفت و دو روز بعد نیز دخترمان که 3 روز سن داشت وی نیز از دنیا رفت و من ماندم تنها پسر دیگرم «محمد زانا» که فقط چهار سال سن دارد.
وی گفت: پرونده ای در این راستا تشکیل شده و کالبد شکافی هم انجام شده به محض روشن شدن کامل موضوع علت مرگ در اختیار رسانه‌های عمومی قرار می دهم
 عزیزی در پایان بیان داشت: به هنگام حمل جسد همسرم به روستای پدریمان در منطقه اورامان تخت داماد و یکی دیگر از بستگانم در گردنه «ژالانه» به علت لغزندگی جاده سقوط کردند و آنها نیز جان خود را از دست دادند و این مصیبتی است که برای من بسیار زندگی را سخت کرده است.منبع:خبرگزاری کردپرس

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *